Bhutan, een klein koninkrijk ingeklemd tussen India en China, staat op het punt een grootschalig project te lanceren dat zijn economie en internationale zichtbaarheid een flinke boost moet geven. Het land, dat bekend staat om zijn inzet voor geluk en welzijn boven economische groei, gaat nu een stap verder met de bouw van Gelephu Mindfulness City (GMC). Deze nieuwe stad, die rust en mindfulness centraal stelt, moet niet alleen een spiritueel toevluchtsoord worden maar ook een centrum voor handel en technologie. De GMC is onderdeel van een langetermijnvisie om van Bhutan een economische corridor tussen India en Zuidoost-Azië te maken, en zal naar verwachting over een periode van 21 jaar gerealiseerd worden.
Een stad gebouwd op mindfulness en duurzaamheid
Gelephu Mindfulness City wordt in de eerste plaats ontworpen als een stad die rust en welzijn bevordert. Deze visie ligt in lijn met Bhutans beleid om “bruto nationaal geluk” na te streven als maatstaf voor ontwikkeling. De GMC zal een overvloed aan groene ruimtes bevatten, speciaal ontworpen voor meditatie en ontspanning. Voertuigen op fossiele brandstoffen worden beperkt, en de stad zal vooral gericht zijn op milieuvriendelijk vervoer zoals fietsen en wandelen. De stad wordt daardoor een duurzame, stille plek die bezoekers en inwoners aanmoedigt om op een bewuste manier met hun omgeving om te gaan. Dit aspect spreekt niet alleen de inwoners aan, maar ook internationale toeristen die op zoek zijn naar ontspanning en spirituele verrijking.
Voor toeristen, die momenteel slechts beperkt toegang hebben tot Bhutan, worden wellnessresorts gebouwd die ecologisch verantwoord zijn en bijdragen aan de focus op mindfulness en duurzaamheid. Dit zorgt niet alleen voor inkomsten vanuit het toerisme, maar ondersteunt ook Bhutans streven om zichzelf te profileren als een land dat in balans met de natuur leeft.
Vrijhandelszone en internationale aantrekkingskracht
GMC zal meer zijn dan alleen een spirituele oase; Bhutan positioneert de stad als een economische magneet. De stad wordt gebouwd in een speciale vrijhandelszone, wat betekent dat bedrijven die zich hier vestigen kunnen profiteren van fiscale voordelen en handelsmogelijkheden. Bhutan hoopt hiermee investeringen aan te trekken in diverse sectoren, waaronder financiën, technologie, landbouw, en toerisme. Door een internationale hub te creëren, wil Bhutan bedrijven en investeerders aan zich binden die niet alleen uit de regio maar ook uit de rest van de wereld komen.
De GMC moet in de toekomst onderdak bieden aan meer dan een miljoen mensen, waaronder een groot aantal expats, vooral uit India. Bhutan heeft momenteel een bevolking van slechts 800.000 inwoners, wat betekent dat het project de demografische samenstelling van het land significant zal veranderen. Door de bouw van de stad kunnen duizenden nieuwe banen gecreëerd worden, wat de werkgelegenheid en economische ontwikkeling verder zal stimuleren. Om dit project te financieren, heeft Bhutan inmiddels de eerste staatsobligaties uitgegeven. Het doel is om in totaal 100 miljoen dollar op te halen, wat cruciaal is voor de financiering van de eerste bouwfasen van GMC.
Logistieke uitdagingen en afhankelijkheid van India
Ondanks de grootse plannen voor de GMC is Bhutan sterk afhankelijk van India om de stad economisch en logistiek te kunnen realiseren. Bhutan heeft zelf namelijk geen directe toegang tot zeehavens en is daardoor aangewezen op de infrastructuur van India voor zijn import en export. De regering van India heeft toegezegd om het spoor- en wegennetwerk van het land aan te sluiten op de infrastructuur van de GMC, wat de toegang tot markten in Zuidoost-Azië aanzienlijk kan vergemakkelijken. Dit is een belangrijke ontwikkeling voor Bhutan, aangezien betrouwbare transportmogelijkheden van cruciaal belang zijn voor de economische levensvatbaarheid van de stad.
Critici wijzen er echter op dat deze afhankelijkheid van India een risico met zich meebrengt. Indien de samenwerking tussen de landen onder druk komt te staan, zou dit directe gevolgen kunnen hebben voor de toekomst van de GMC. Dit aspect maakt het plan kwetsbaar en benadrukt de noodzaak van stabiele diplomatieke relaties tussen Bhutan en zijn buurlanden.
Langetermijnvisie
De bouw van de GMC zal naar verwachting ongeveer 21 jaar in beslag nemen, een lange periode waarin Bhutan stap voor stap werkt aan de realisatie van deze innovatieve stad. Door zich te richten op mindfulness, duurzaamheid en economische ontwikkeling, streeft Bhutan ernaar om een unieke stad te creëren die zowel in harmonie met de natuur staat als een moderne economische motor is. Als het project slaagt, zou Bhutan niet alleen zijn eigen economie kunnen versterken, maar ook een rol kunnen spelen als verbindingspunt tussen India en Zuidoost-Azië.
De GMC belooft een voorbeeld te worden van hoe steden in de toekomst kunnen functioneren: als plekken waar economische groei en spiritueel welzijn hand in hand gaan. Het zal Bhutans naam als vredelievend en duurzaam land verder verstevigen en kan een inspiratie zijn voor andere landen die naar alternatieve vormen van ontwikkeling zoeken. Bhutan heeft met de GMC een ambitieus plan in handen dat zowel uitdagingen als mogelijkheden biedt, en als alles goed gaat, kan dit project niet alleen de toekomst van Bhutan maar ook die van de regio vormgeven.